tirsdag 1. desember 2015

Enkel design er ofte det beste

Minimalistisk behøver ikke være en dårlig eller kjedelig uttrykks-
form.

Det er lett å hive på altfor mange effekter. Se bare i en del av Hollywood-filmene: den ene overfladiske spesialeffekten som skal overgå den andre. Det er lett å la seg blende av en skinnende overflate, og tro at den også reflekterer en dybde i innholdet. Ofte er det dessverre ikke slik. "Bling" kan være pent å se på, men er uten sjel. Less is more sies det, og selve uttrykket har kanskje blitt en klisje, men det er mer sannhet i uttrykket enn vi er klar over. 

Se bare på logoen til Meteorologisk Institutt, prøv forresten å stav det navnet når du har promille, og logoen til Iskanten (Isbutikken på Kystens Hus). Så flott, så enkelt og så uttrykksfullt kan det gjøres.




Innlegget fortsetter under bildet.

Et annet godt eksempel er logoen for Kafeen Knoll og Tott. Den er også enkel og rendyrket. Logoen har få farger, en enkel og informativ illustrasjon og med en teksttype (font) som er lett å lese.


                 


Kontrasten blir stor til K1-logoene. Selv om de ikke er dårlige så er de mye mer komplisert, mer rotete og vesentlig tyngere å lese.



       


Less is more
Det er bare å slutte seg til uttrykket "Less is more". Opphavsmannen er den kjente arkitekten Ludwig Mies van der Rohe. Det er også han som står bak uttrykket: "God is in the details." Van der Rohes design " [...] kjennetegnes av et klart formspråk og utbredt bruk av glass, stål og betong. Hans arbeide la grunnstenen for bygging av skyskrapere med rene glassfasader."

Les mer om van der Rohe

Kilde:
Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar